Autot
Autot ovat n. 120-50 g painavia (luokasta riippuen) sekä maksimissaan 200mm pitkiä ja 83 mm leveitä. Autoja liikuttaa kestomagneeteilla varustettu tasavirtamoottori, jonka nimellisjännite on 12V. Autojen kierrosnopeus skaalaradoilla on n. 3,5 - 6 sekunttia, joten keskinopeus on noin 50 - 30 km/h. Siipiautoradoilla eli kingeillä siipiautojen kierrosajat ovat n. 1,5-3 sekuntia ja siten keskinopeudet selvästi suuremmat. Maksiminopeus pääsuoralla G7-luokan autolla on noin 160 km/h ja kiihtyvyys 0-100 km/h on noin 0,3 sekuntia.
Autoja on kahta päätyyppiä eli GT- tai WTCC-autoja muistuttuvat skaala-autot sekä siipiautot. Siipiautot ovat kevyempiä ja niissä on suuret aerodynaamiset siivekkeet, jotka mahdollistavat suuret kaarrenopeudet. Lisäksi siipiautoilla ajettaessa radassa on parempi pito, koska nopeammissa luokissa pitoa saa lisätä myös rataan.
Autoluokat
Autot ovat pääasiassa 1/24 ja 1/32 kokoisia oikeaan autoon nähden. 1/24 luokan autot ovat Suomessa yleisempiä.
- EM-24 "Euromini"
- Kisaluokka alle 13-vuotiaille
- Hyvä aloitusluokka kaikenikäisille, koska rajoitetut viritysmahdollisuudet
- Ajetaan JK-RTR "Ready to race" autoilla, jotka ovat heti valmiina ajoon, kunhan johtojen napaisuus on vaihdettu autosta (alle viiden minuutin homma)
- Runkona käytetään JK C21 ja moottorina JK Hawk 7
- Luokan autoja käytetään KoPSA:n kerhokilpailuissa hieman säännöiltään vapautettuina
- Hintaluokka 60€
- EL-24 "Eurolight"
- Kilpailuluokka alle 18-vuotiaille ja "jäähdytteliöille", jotka eivät aja ES-24-luokkaa
- Pohjautuu JK X25 + Hawk 6 RTR malliseen autoon
- Sallitaan myös Koford M504A moottori
- Rajoitetut viritysmahdollisuudet
- Luokassa sallitaan myös EM-24-luokan autot
- Hintaluokka 60-120€
- OG-12-24 "Open G12"
- Kilpailuluokka edistyneemmille
- Runko on vapaa, kunhan se on säännöissä mainituissa mitoissa.
- Moottori on vapaa C-kannukone
- Hintaluokka 150-350€
- TS-24 "Touring Saloon"
- Kilpaluokka kaikenikäisille
- Pohjautuu EL-24 luokan autoon, jossa käytetään henkilöautomallista koria
- Rajoitettu C-kannumoottori
- Hintaluokka 60-150€
- ES-24 "Eurosport-24"
- Nopein skaala-autoluokka
- Kilpaluokka, jossa ajetaan SM/MM-tittelistä
- Runko on vapaa, kunhan se on säännöissä mainituissa mitoissa.
- Moottori on vapaa
- Yksityyppikori
- Hintaluokka 300-450€
Skaala-autojen lisäksi on olemassa myös ns. siipiautoluokkia, joita ovat G12-24 (boxstock, jenkkivakio jne), G27L, G27, G7 ja G7 OMO (onemotor). Luokat eroavat toisistaan lähinnä moottorin viritysasteen ja runkomateriaalin osalta. G7 OMO luokassa kilpailun aikana auton moottoria ei saa vaihtaa. Kotkan uudella radalla näillä autoilla ei voi ainakaan järjestää virallisia kilpailuja mutkien kallistuksien puuttumisen takia. Monilta kerholaisilta kuitenkin siipikalustoa löytyy ja silloin tällöin kilpailuissakin käydään. Runko on kevyt ja yhtenäinen toisin kuin skaala-autoissa, joissa voi olla paljonkin liikkuvia osia.
Moottorit
Autojen moottoreissa on kaksi tai nykyään jopa 40 magneettia. Perusluokissa käytetään keraamisia magneetta, jotka on kohtuullisen edullisia. Kovimmissa kilpailuluokissa käytetään kalliita samarium-kobolttimagneetteja, jotka ovat erittäin tehokkaita ja pienikokoisia sekä suhteellisen helposti rikkoutuvia.
Moottoreiden ankkureissa on myös luokittain eroa. Vakioluokissa käytetään ankkuria, jossa on 50-kierrosta AWG 29 käämilankaa. G27/G7 ja Eurosport-luokissa käytetään paksumpaa käämilankaa ja vähemmän kierroksia. Moottoreiden maksimikierrosluku on noin 300 000 rpm.
Ylärivin kahta ensimmäistä moottoria käytetään Touring Saloon luokissa. Ylärivin viimeinen moottori on Eurosportin moottori ja ei anneta koon hämätä, koska se on kuvan tehokkain moottori. Loput moottorit ovat OG-12- ja Boxstock luokkien moottoreita.
Ohjainlaitteet
Autoissa ei ole mitään ohjausta vaan ne kulkevat urassa, jolloin niitä hallitaan ainoastaan nopeutta säätämällä. Nopeudensäätely tapahtuu säädettävällä vastuksella tai muulla jännitearvoa muuttavalla laitteella.
Ohjainlaitteissa, "kahvoissa" voi olla myös jarrutuksen sekä kiihtymisnopeuden säätämiseen tarvittavia komponentteja kuten potentiometrejä ja keloja.
Kuvassa Difalco Fanatic 2 ohjain (15-portainen liukupinta, säädettävät "portaat", säädettävä jarru ja täyskaasurele
Kuvassa Parma Turbo kahva, jossa vain nopuden säätämiseen tarkoitettu liukuvastus.